De Cel voor Financiële Informatieverwerking zoekt:
-
Is deze job iets voor u?
Stuur uw sollicitatie en motivatiebrief naar:
Hieronder vinden jullie een lijst van de belangrijkste criteria die de CFI gebruikt om de kwaliteit van een melding[1] in het algemeen te beoordelen, bedoeld om melders te helpen de kwaliteit van hun meldingen te verbeteren.
Het is belangrijk dat de CFI van bij de ontvangst van de melding over duidelijke, nauwkeurige en volledige informatie kan beschikken en dat deze informatie wordt weergegeven in de desbetreffende rubrieken van de melding en volgens de vereiste structuur voor die bepaalde gegevens. Hierdoor kan de CFI de meldingen correct filteren, ze adequaat oriënteren en efficiëntere analyses uitvoeren, zowel operationeel als strategisch.
Vanaf 01/10/2024 wordt de melding gedaan via de nieuwe online tool goAML, die nu het enige instrument is om aan de CFI te melden. In dit verband zal de CFI binnenkort informatiefiches publiceren over de juiste manier om de meldingen in te vullen en deze fiches zullen een aanvulling zijn op de instructies en richtsnoeren die reeds zijn gecommuniceerd op de CFI-websitepagina die volledig is gewijd aan de communicatie over goAML.
In het algemeen blijven de verwachtingen van de CFI met betrekking tot de inhoud van de meldingen en de structuur van bepaalde gegevens ongewijzigd en zijn zij, ter herinnering, als volgt:
Melders moeten ook voldoen aan de leidraden van de CFI, met inbegrip van de richtsnoeren voor de onderworpen entiteiten die hen de nodige richting geven voor de toepassing van de meldplichten die voortvloeien uit de wet van 18 september 2017 (deze zijn beschikbaar op de website van de CFI en werden bijgewerkt op 1 oktober 2024).
[1] Waarbij de criteria niet uitsluitend van de CFI zelf afkomstig zijn.
De Cel voor Financiële Informatieverwerking zoekt:
-
Is deze job iets voor u?
Stuur uw sollicitatie en motivatiebrief naar:
Tijdens haar plenaire vergadering op 26 februari 2015 in Parijs keurde de FAG het verslag goed over de vierde wederzijdse evaluatie van het Belgische stelsel ter bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.
De evaluatie van dit stelsel gebeurde op basis van de 40 aanbevelingen, herzien in 2012, en de Methodologie van 2013 voor de evaluatie van het stelsel ter bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.
De evaluatie werd geleid door een ploeg van evaluatoren bestaande uit drie leden van het Secretariaat en vier deskundigen in strafrecht, financieel recht en operationele kwesties uit andere landen van de FAG. Waarnemers van het IMF en de Raad van Europa namen ook deel aan de evaluatie.
Deze ploeg bezocht België van 30 juni tot 15 juli 2014. Tijdens dit bezoek ontmoetten zij verantwoordelijken en vertegenwoordigers van alle bevoegde nationale instanties en de privésector.
Ze onderzochten het institutioneel kader, de wetten, voorschriften, richtlijnen en andere bepalingen inzake het stelsel ter bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, evenals de maatregelen die werden genomen door de financiële instellingen en de niet-financiële ondernemingen en beroepen in de strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme. Er werd bijzondere aandacht besteed aan de toepassing en de doeltreffendheid van al deze maatregelen.
De FAG vaardigde aanbevelingen uit om maatregelen te nemen om bepaalde aspecten van het stelsel te versterken.
België heeft sinds 2015 belangrijke vooruitgang geboekt bij het versterken van het stelsel ter bestrijding van witwassen van geld en financiering van terrorisme.
De FAG publiceerde op 3 september 2018 het derde opvolgingsverslag van België, waarbij de beoordeling van België voor 15 van de 40 aanbevelingen werd verhoogd.
Dit verslag analyseert de maatregelen die België nam om de tekortkomingen op het vlak van de technische overeenstemming weg te werken die in het evaluatieverslag van 2015 werden vastgesteld en om aan de aanbevelingen van de FAG te voldoen.
Sedert enkele jaren bestaat één van de grootste uitdagingen voor zowel de onderworpen entiteiten als de CFI erin om te voorkomen dat lege of slapende vennootschappen gebruikt worden in polycriminele witwasconstructies.
Meer en meer zien we in dossiers van de CFI dat personen in ruil voor een commissie hun expertise en infrastructuur laten gebruiken om de activiteiten van criminelen een schijn van legitimiteit te geven, terwijl die criminelen zelf in de schaduw kunnen blijven zitten. De constructies die deze “witwasprofessionals” aanbieden maken gebruik van een veelheid aan vennootschappen en bankrekeningen en doen een beroep op een groot aantal stromannen en muilezels in binnen- en buitenland waardoor het witwasschema moeilijker te doorgronden is.
Het gebruik van lege of slapende vennootschappen is ook een hoog risico dat werd geïdentificeerd binnen de nationale risicoanalyse van witwassen van geld, die afgelopen maart werd goedgekeurd door het Ministerieel Coördinatiecomité voor de strijd tegen het witwassen van geld[1]. Om dit risico te voorkomen werden al een aantal maatregelen genomen, zoals het schrappen van een groot aantal slapende vennootschappen uit de Kruispuntbank van Ondernemingen. Andere maatregelen worden momenteel voorbereid.
Door zijn centrale ligging in Europa is België altijd al geconfronteerd geweest met internationale drughandel en de CFI heeft altijd veel belang gehecht aan samenwerking met de autoriteiten en diensten die verantwoordelijk zijn voor de bestrijding van dit fenomeen op het terrein. De laatste jaren lijkt het fenomeen echter toe te nemen.
Recent heeft de regering een nationale drugscommissaris aangesteld, waarmee de CFI haar kennis en ervaring kan delen.
Daarom heb ik mevrouw Ine Van Wymersch, Nationaal Drugscommissaris, gevraagd om samen met mij het activiteitenverslag 2023 in te leiden, wat zij heeft aanvaard en waarvoor ik haar bedank.
Het jaar 2023 werd opnieuw gekenmerkt door een recordaantal meldingen die de CFI heeft ontvangen. Na het ronden van de vijftigduizend grens in 2022, kregen we vorig jaar bijna tachtigduizend meldingen bij de CFI binnen (79.211). Er werden 1.316 nieuwe dossiers en meer dan duizendvijfhonderd nuttige inlichtingen meegedeeld aan de gerechtelijke overheden, de administratieve overheden van de Staat (CAF, SIOD, FOD Economie, ...) en de controleautoriteiten, in toepassing van de artikelen 83 en 121 van de wet van 18 september 2017.
In een tijd waarin kunstmatige intelligentie een steeds belangrijkere rol speelt en haar deel van de technologische voordelen met zich meebrengt, is het echter belangrijk dat menselijke interventie niet wordt verwaarloosd, wat tevens in strijd zou zijn met de geest van de antiwitwaswetgeving, die is gebaseerd op een subjectieve benadering.
Ik wil graag al onze partners (publiek en privaat) bedanken voor de uitstekende samenwerking en het vertrouwen in de CFI in 2023.
Ik wens u veel leesplezier met dit verslag.
Philippe de Koster
Voorzitter van de CFI
[1] https://www.ctif-cfi.be/index.php/fr/ressources/ml-tf-risk-assessment
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Aantal meldingen | 27.264 | 31.080 | 33.445 | 25.991 | 31.605 |
Aantal dossiers (*) | 9.360 | 10.646 | 15.670 | 13.796 | 21.805 |
Dossiers doorgemeld aan het Parket | 831 | 1.192 | 933 | 1.065 | 1.228 |
Doorgemelde bedragen (in miljoen EUR) | 1.285,68 | 1.415,95 | 1.700,89 | 1.538,83 | 1.885,31 |
(*) Een groot aantal meldingen slaat op afzonderlijke verrichtingen die verband houden met één zaak. Verschillende meldingen die uitgaan van één meldende instelling kunnen betrekking hebben op één en dezelfde zaak. Overigens bevat eenzelfde zaak veelal meldingen vanwege verschillende instellingen. Dergelijke meldingen worden door de CFI samengebracht in één dossier.